Меню Закрити

Сенсорна інтеграція при розладі аутистичного спектру

Фізична невпевненість у собі викликає емоційну тривогу.  Джин Айрес

Розлад аутистичного спектру (РАС) – це загальне порушення розвитку, що має неврологічну природу  та характеризується:

– стійким дефіцитом соціальної комунікації та соціальної взаємодії;

– обмеженнями повторювання дій, інтересів, діяльності у тому числі сенсорної дисфункції.

Сенсорна інтеграція – це непереривний процес, що складається з чотирьох етапів становлення, які послідовно підвищують рівень організованості мозкових механізмів. У дітей з особливостями розвитку йде порушення процесу сенсорної інтеграції, що приводить до сенсорного голодування дитини: зберігається гравітаційна невпевненість, як нервове напруження і порушення тонічної регуляції, скутість в рухах, не формується базове відчуття безпеки.

Метою терапії сенсорної інтеграції  є посилення, балансування і розвиток обробки сенсорних стимулів центральною нервовою системою. Всі складові сенсорної системи працюють разом: інформація передається від однієї частини до другої.

Прояви аутизму виявляються до 3-3,5 років, переважно в осіб чоловічої статі, не залежно від рівня інтелектуального розвитку з частотою – 1 дитина з 50, зі даними дослідників США на 2018 рік.

Дієвим способом допомоги є метод  сенсо-моторної інтеграції, цей метод допоможе  дитині відчути себе як «фізичне тіло».

Щоб налагодити контакт з дитиною з РАС  в садочку чи школі необхідно використовувати наступні прийоми: глибинні надавлювання, міцні обійми, тобто часто підтримувати тактильний контакт, використання допоміжних засобів допоможе «зібрати» дитину, «зліпити» її тіло, налагодити контакт через дотики. 

Кожен із спеціалістів, який буде працювати над розвитком дитини, повинен користуватися цими прийомами.

 

Дитинка з нозологією РАС прийшла вперше до фахівця на корекційне заняття. Зайшовши в кімнату, де раніше не була, сенсорна система дитини повинна обробити навколишнє середовище перебування, а ми знаємо, що дитина з порушеннями сприйняття. Нашими діями будуть взяти її за руку (відчуття безпеки), використовувати масажні рухи під час навчального процесу в сидячому положенні зробити легкі надавлювання долонею на грудну клітину, погладити дитину по спині, проминати тіло дитини, в лежачому положенні дитини  надавлювати на різні частини тіла. І коли вона піде на фізичний контакт, тільки тоді давати інструкції відповідно до виду та теми заняття.

Отже, дотики допоможуть  стимулювати мозок, створюючи в ньому функціональну активність, достатня стимуляція веде до збільшення кількості зв’язків між мозковими клітинами. Заняття з підключенням сенсорних прийомів допоможе заповнити дефіцит відчуттів та вражень ззовні.

Ірина Лебединець, фахівець (консультант) ІРЦ