Меню Закрити

Основи раннього втручання в Україні

Бувають випадки, коли діти з’являються на світ без будь-яких проблем, але їх розвиток може відбуватися повільніше, ніж у інших дітей, або відрізнятися від типового розвитку. Іноді діти народжуються недоношеними, з малою масою тіла, і після того, як дитина була виписана додому з пологового будинку, батьки можуть потребувати консультації фахівців з раннього втручання, як розвивати дитину. В іншому випадку, вже від народження дитини є очевидним те, що дитина і сім’я потребуватиме супроводу спеціалістів раннього втручання, наприклад для дітей з синдромом Дауна.

Система раннього втручання – система заходів, спрямованих на розвиток дітей раннього віку (від народження до 4 років) з фізичними, сенсорними, психічними, інтелектуальними порушеннями розвитку або ризиком виникнення таких порушень та орієнтованих на підтримку батьків чи законних представників таких дітей.

В Україні вже близько 20-ти років послугу раннього втручання надають у Харкові та Львові. У Харкові – в “Інституті раннього втручання” (пр. Ювілейний, 52А, тел.: 762-82-83, 098-228-09-71, координаторка – Олена Коваленко). У Львові – в Навчально-реабілітаційному центрі “Джерело” (пр. Червоної Калини, 86А, реєстратура: (032) 227 36 00, 098 981 11 21).

Раннє втручання спрямовано на розвиток всіх базових навичок, а також будь-яких навичок, які дитина засвоює протягом перших трьох років життя. А саме:

  • Рухові навички (дотягуватися і брати іграшки, повертатися, повзати, ходити та ін.).
  • Когнітивні навички (думати, пам’ятати, вирішувати проблемі та поставлені завдання та ін.).
  • Комунікативні навички (слухати звернену до неї мову, розуміти, розмовляти та ін.).
  • Соціально-емоційні навички (грати, взаємодіяти з іншими людьми, виявляти почуття та ін.).
  • Навички самообслуговування (їсти, одягатися, митися та ін.).

Раннє втручання забезпечує:

– найбільш раннє виявлення відставання і порушень в розвитку дитини;

– інформаційну та емоційну підтримку та допомогу сім’ям;

систематичну оцінку рівня розвитку дитини;

– розробку та реалізацію спільно з сім’єю індивідуальної програми допомоги розвитку дитини;

– розвиток у батьків компетентності в питаннях забезпечення догляду за дитиною для її оптимального розвитку;

– координацію та взаємодію з іншими службами, що забезпечують послуги для дитини і сім’ї;

– організацію груп підтримки для сімей.

Послуга раннього втручання має велике значення для розвитку інклюзивного суспільства, тому що дає можливість дітям із затримкою розвитку, інвалідністю стати повноправними та активним громадянами суспільства.

Вищезазначений матеріал створений базі тренінгової програми «Формування політики раннього втручання» http://rvua.com.ua/

Упорядкувала Анастасія Мотлохова