Психічний розвиток дитини від 0 до 1 року
Соціальна ситуація розвитку дитини першого року життя виявляється у психологічному симбіозі (злитості) зі значимим дорослим:
- спочатку немовля впізнає свою матір, згодом зосереджує увагу на інших людях, далі навчається розрізняти близьких і чужих людей;
- завдяки взаємодії з дорослим дитина знайомиться з предметами, що входять в її життя (брязкальце, пляшка з молоком тощо);
- дорослий стає ініціатором і організатором перших ігор малюка;
- протягом першого року життя він визначає будь-яку ситуацію, що виникає в житті немовляти.
Провідною діяльністю цього віку є безпосереднє емоційне спілкування дитини з дорослим. Поступово дитина стає ініціатором спілкування. Для повноцінного психічного розвитку немовляти важливим є позитивний характер спілкування, тобто переважання емоцій радості, задоволення. Позитивні емоції стають тонусом для її психічного здоров’я, стимулом для пізнання світу.
Недостатність емоційно позитивного спілкування немовляти з дорослими викликає у нього прояви дитячої шпитальності.
Дитяча шпитальність – відставання фізичного та психічного розвитку дитини, спричинене дефіцитом її позитивного спілкування зі значимими дорослими. Вона може також проявлятися у сім’ях малоемоційних, холодних матерів, які не приділяють дитині достатньої уваги. Наслідки шпиталізму в немовлят і дітей є довготривалими та нерідко можуть бути незворотними (аж до смерті у важких випадках).
Дослідження 38 дорослих, що в дитинстві хворіли на шпитальність, виявило, що лише семеро з них змогли повноцінно пристосуватись до життя, решта мали різні психічні вади.
До основних симптомів дитячого шпиталізму відносять:
– затримка у руховому розвитку (насамперед у засвоєнні ходи);
– різке відставання у мовному розвитку (див. Мови розвиток в онтогенезі);
– збідненість емоційних проявів;
– схильність до нав’язливих дій (розхитування тіла);
– знижений рівень адаптації до оточення;
– послаблення опору інфекціям.
У немовлячому віці виникає прагнення до спілкування, емоційних контактів, взаємодії з іншими людьми. 1 рік життя – період абсолютного егоцентризму дитини, її максимальної зосередженості на собі.
На першому році життя немовля пізнає світ за допомогою відчуттів та сприймань. Ці пізнавальні процеси полягають у цілісному відображенні предметів і явищ, здатності дитини отримувати багато наочних, звукових, тактильних і смакових вражень.
Немовлятам притаманна більшість людських відчуттів, вони бачать, чують, відчувають біль, дотик, здатні орієнтуватися в заданих параметрах зовнішнього середовища:
– на звукові подразники, формуванні орієнтувальних реакцій (поворот
голови на звук);
– вже з 3-го місяця життя у дитини виявляється здатність розрізняти
інтонації людського мовлення, хоча розуміння змісту слів дорослого
ще відсутнє;
– немовлята реагують на різні смакові відчуття, диференціюючи
солодке, гірке, кисле чи солоне;
– розрізняють приємні та неприємні для них запахи.
Тож, для того, аби дитина мала гарний базис для усебічного розвитку, задача батьків – давати немовляті багато позитивного контакту, теплі обійми, посмішку, та обов’язковий контакт з батьками.
Анастасія Мотлохова, фахівець (консультант) КУ «Дергачівський ІРЦ»