Меню Закрити

Психічний розвиток дитини від 0 до 1 року

Соціальна ситуація розвитку дитини першого року життя виявляється у психологічному симбіозі (злитості) зі значимим дорослим:

  • спочатку немовля впізнає свою матір, згодом зосереджує увагу на інших людях, далі навчається розрізняти близьких і чужих людей;
  • завдяки взаємодії з дорослим дитина знайомиться з предметами, що входять в її життя (брязкальце, пляшка з молоком тощо);
  • дорослий стає ініціатором і організатором перших ігор малюка;
  • протягом першого року життя він визначає будь-яку ситуацію, що виникає в житті немовляти.

Провідною діяльністю цього віку є безпосереднє емоційне спілкування дитини з дорослим. Поступово дитина стає ініціатором спілкування. Для повноцінного психічного розвитку немовляти важливим є позитивний характер спілкування, тобто переважання емоцій радості, задоволення. Позитивні емоції стають тонусом для її психічного здоров’я, стимулом для пізнання світу.

Недостатність емоційно позитивного спілкування немовляти з дорослими викликає у нього прояви дитячої шпитальності.

Дитяча шпитальність – відставання фізичного та психічного розвитку дитини, спричинене дефіцитом її позитивного спілкування зі значимими дорослими. Вона може також проявлятися у сім’ях малоемоційних, холодних матерів, які не приділяють дитині достатньої уваги. Наслідки шпиталізму в немовлят і дітей є довготривалими та нерідко можуть бути незворотними (аж до смерті у важких випадках).

Дослідження 38 дорослих, що в дитинстві хворіли на шпитальність, виявило, що лише семеро з них змогли повноцінно пристосуватись до життя, решта мали різні психічні вади.

До основних симптомів дитячого шпиталізму відносять:

– затримка у руховому розвитку (насамперед у засвоєнні ходи);

– різке відставання у мовному розвитку (див. Мови розвиток в онтогенезі);

– збідненість емоційних проявів;

– схильність до нав’язливих дій (розхитування тіла);

– знижений рівень адаптації до оточення;

– послаблення опору інфекціям.

У немовлячому віці виникає прагнення до спілкування, емоційних контактів, взаємодії з іншими людьми. 1 рік життя – період абсолютного егоцентризму дитини, її максимальної зосередженості на собі.

На першому році життя немовля пізнає світ за допомогою відчуттів та сприймань. Ці пізнавальні процеси полягають у цілісному відображенні предметів і явищ, здатності дитини отримувати багато наочних, звукових, тактильних і смакових вражень.

Немовлятам притаманна більшість людських відчуттів, вони бачать, чують, відчувають біль, дотик, здатні орієнтуватися в заданих параметрах зовнішнього середовища:

– на звукові подразники, формуванні орієнтувальних реакцій (поворот

голови на звук);

– вже з 3-го місяця життя у дитини виявляється здатність розрізняти

інтонації людського мовлення, хоча розуміння змісту слів дорослого

ще відсутнє;

– немовлята реагують на різні смакові відчуття, диференціюючи

солодке, гірке, кисле чи солоне;

– розрізняють приємні та неприємні для них запахи.

Тож, для того, аби дитина мала гарний базис для усебічного розвитку, задача батьків – давати немовляті багато позитивного контакту, теплі обійми, посмішку, та обов’язковий контакт з батьками.

 

Анастасія Мотлохова, фахівець (консультант) КУ «Дергачівський ІРЦ»