Хто допоможе розвивати пізнавальну діяльність у дітей перших 3-х років життя
Часто педагоги говорять, про відсутність вчителя-дефектолога у штаті закладу освіти і це, на їхню думку, унеможливлює проведення розвиткових занять з дітьми з особливими потребами, що навчаються у закладі на інклюзивному навчанні. Сьогодні мій допис спростовує це помилкове свідчення. На прикладі роботи з дітьми раннього віку, поговоримо про роботу над пізнавальною діяльністю, яку може проводити не тільки учитель- дефектолог, а й вихователь чи психолог.
Психічний розвиток дитини раннього віку тісно пов’язаний із проявом інтересу до навколишньої дійсності та прагнення пізнавати властивості та якості предметів. Інтерес до всього нового є основою розвитку допитливості, а згодом і пізнавальної діяльності.
Існують ігри та вправи для психокорекційної роботи з дітьми від 1 до 3 років, що сприяють активації та вдосконаленню пізнавальної діяльності, ознайомленню дитини з навколишнім світом (живою та неживою природою, природними явищами). Даний цикл занять має головну мету – підвищення рівня пізнавального розвитку дітей раннього віку з проблемами у розвитку. Зміст ігор спрямовано на розвиток зорового, слухового і тактильно-рухового сприйняття в дітей раннього віку. У процесі гри у дітей розвиваються увага, пам’ять, формуються комунікативні здібності.
Перед педагогом або учителем-дефектологом стоять завдання навчити:
♥ виділяти та враховувати колір, форму, величину, фактуру та інші ознаки предметів та явищ;
♥ групувати відповідно до зразка;
♥ впізнавати в різноманітних колірних гаммах предмети чи явища, що мають характерну колірну ознаку;
♥ розрізняти предмети відповідно до їх характерних сенсорних ознак;
♥ активно використовувати слова-назви для позначення форми, кольору;
♥ відбирати предмети необхідної форми чи кольору у розвиток самостійної сюжетної гри;
♥ загальну та дрібну моторику;
♥ розширювати уявлення про навколишній світ.
Вже із завдань стає зрозумілим, які ігри ми можемо задіяти для розвитку пізнавальної діяльності. Далі, у наступному моєму дописі поговоримо про практичні лайфхаки у роботі з дітьми з особливими потребами, які потребують корекційних занять з вчителем-дефектологом.
Тамара Безрученко