Меню Закрити

Поради реабілітолога батькам дитини з розладами аутистичного спектру

Протягом останніх десятиліть спеціалісти різного профілю привертають увагу батьків на важливість щоденної роботи з дітьми, які мають розлади аутичного спектру. В першу чергу батьки й педагоги повинні усвідомлювати, що ця допомога повинна охоплювати всі сфери діяльності – сенсорний та фізичний розвиток, розвиток побутових навичок, розвиток мовлення, когнітивних здібностей.

Давайте з Вами разом почнемо шлях до вирішення цих проблем. Успіх у реабілітації залежить від того, наскільки активними і наполегливими по відношенню до  розвитку та здоров’я дитини будуть батьки. Мета роботи з дітьми – розкрити для них якомога ширший спектр сенсорних відчуттів. 

До Вашої уваги комплекс вправ, які можна легко виконати вдома:

  • Для розвитку дрібної моторики, адже дрібна моторика знаходиться в тісному зв’язку з розвитком мовлення та мисленням дитини: беремо різнокольорові прищіпки, вирізаємо з картону фігурки(круг, ялинку, квітку) і оформляємо поробку.
  • Для розвитку тактильного сприйняття можна використовувати сипучі продукти: беремо квасолю висипаємо її в глибоку ємкість, зариваємо іграшку і просимо дитину відшукати її.
  • Для розвитку координації: вправи на балансирі, з м’ячем, нагойдалках на дитячих майданчиках, танці з улюбленою іграшкою.
  • Для розвитку свідомих і чуттєвих зв’язків використовувати ляльковий театр, де розігрувати реальні життєві події – похід до школи, садочку, магазину.
  • Для розслаблення гіпертонусу м’язів (а також ці вправи пов’язують зі зміцнення зв’язку мама –  дитина) використовувати  загальний масаж тіла  дитини протягом 15 хвилин щовечора перед сном. Використовувати наступні прийоми: “Погладжування” – долонею погладжувати тіло дитини; “Тісто” – дорослий розминає тіло дитини, ніби місить тісто. 
  • Рухливі ігри формують у дитини вміння знаходити найбільш вдалий спосіб дії з урахуванням ігрових обставин і необхідності досягти поставленої мети. Наприклад, смуга перешкод включає в себе: «крабову» ходу;  стрибки жабкою; перекочування; стрибки на скакалці; ходьбу по лінії.

Поради щодо занять з дитиною поза домівкою:

  • Іпотерапія в усьому світі вважається одним з кращих способів соціалізації дітей, які страждають розладами аутистичного спектру. Кінь стає сполучною ланкою між внутрішнім світом дитини з навколишньою дійсністю.
  • Барабанна терапія тренує вестибулярний апарат, покращує візуальне сприйняття, а також координацію рук і очей. Особливе значення має те, як тримати палички, де слід вдарити по барабанах і рухи тіла, які при цьому виконуються.
  • Плавання дуже корисне для дітей з РАС: зміцнює основні групи м’язів та поліпшує емоційний стан дитини.

При проведенні занять фізичними вправами потрібно бути дуже чуйним і уважним, щоб зрозуміти наскільки комфортно і спокійно почувається дитина. Треба вести себе так, щоб дитині захотілося ще раз повернутися до занять. Починати взаємодію з дитиною потрібно з тих видів діяльності, до яких у неї немає негативного ставлення, які вона любить і з задоволенням виконує. Цей етап не обмежується часом, поспішати не треба.

Ірина Лебединець