Педагогам про корекційні заняття з розвитку мовлення
Своєчасне оволодіння мовою – основа розумового розвитку дитини, запорука її повноцінного спілкування з навколишнім світом. Правильна, виразна мова дає дитині можливість максимально широко користуватися нею, як засобом спілкування, що сприяє формуванню особистості дитини в цілому.
Вся діяльність людини безпосередньо зв’язана з мовою, яка вже починаючи з перших років життя, відповідно впливає на діяльність, змінює її поведінку. Особливо важливою є робота над розвитком усної мови. Без повноцінного оволодіння мовою, дитина в майбутньому не зможе набути міцних і глибоких знань з основ науки. Тому слід усувати все, що може заважати в будь-якій мірі вільному спілкуванню дитини з колективом.
Усвідомлення звукового аспекту мовлення є важливою передумовою успішного оволодіння читанням і письмом. Щоб опанувати грамоту, треба не тільки чути і вміти вимовляти окремі слова й звуки, з яких вони складаються, а й мати чітке уявлення про звуковий склад слова. Це стосується не тільки дітей, в яких є вади звуковимови, а й дітей з нормальним мовленнєвим розвитком. Їм важко розпізнавати визначений звук у слові без поділу на склади. Навіть діти, які відвідують логопедичні заняття, відчувають труднощі, коли їм пропонують завдання типу «придумай слово, що починається на склад». Якщо з одним словом вони справляються, то придумати 3-5 слів викликає труднощі.
Згідно Державних стандартів діти старшого дошкільного віку мають вміти міркувати вголос, коментувати, переказувати, складати власні казки, розповіді, описи тощо. Граматичну будову мовлення дитина засвоює в процесі спілкування з дорослими та однолітками. Однак шлях засвоєння граматичної сторони мовлення складний і довготривалий.
Для дітей з особливими освітніми потребами рекомендую проводити педагогам мовленнєві ігри для розвитку монологічного та діалогічного мовлення:
Описові розповіді (монологічні):
♥«Художня галерея»/ екскурсовод, мистецтвознавець – опис картини /
♥«Музей народного побуту» / – екскурсовод- опис предметів/
♥«Крамниця іграшок, речей, квітів» /продавець-покупець/
♥«Телевізійна реклама» ( опис властивостей товару тощо/
♥«Оголошення в супермаркеті»( загубився хлопчик, дівчинка)
♥« Прогноз погоди на ТВ»
♥«Блогер: новини, кулінарія, поради…»
Переказ казок:
♥«Казкова скринька»
♥«Казковий кошик бабусі Казкарки»
♥«Казкові гості»
♥«Бюро знахідок»
♥«ТВ-передача»
Діалогічні розповіді:
♥«Викликаємо службу 101, 103..»
♥«Замовляємо послуги: піцу, таксі, товар…»
♥«Звертаємося до лікаря, продавця, поліцейського, водія в автобусі, касира вокзалу»
Підготувала Аліна Михайліченко, фахівець (консультант) КУ «Дергачівський ІРЦ»