Меню Закрити

Педагогам про корекційні заняття з розвитку мовлення

Своєчасне оволодіння мовою – основа розумового розвитку дитини, запорука її повноцінного спілкування з навколишнім світом. Правильна, виразна мова дає дитині можливість максимально широко користуватися нею, як засобом спілкування, що сприяє формуванню особистості дитини в цілому.

Вся діяльність людини безпосередньо зв’язана з мовою, яка вже починаючи з перших років життя, відповідно впливає на діяльність, змінює її поведінку. Особливо важливою є робота над розвитком усної мови. Без повноцінного оволодіння мовою,  дитина в майбутньому  не зможе набути міцних і глибоких знань з основ науки. Тому слід усувати все, що може заважати в будь-якій мірі вільному спілкуванню дитини з колективом. 

Усвідомлення  звукового аспекту мовлення є важливою передумовою успішного оволодіння читанням і письмом. Щоб опанувати грамоту, треба не тільки чути і вміти вимовляти окремі слова й звуки, з яких вони  складаються, а й мати чітке уявлення про звуковий склад слова. Це стосується не тільки дітей, в яких є вади звуковимови, а й дітей з нормальним мовленнєвим розвитком. Їм важко розпізнавати визначений звук у слові без поділу на склади. Навіть діти, які відвідують логопедичні заняття, відчувають труднощі, коли їм пропонують завдання типу «придумай слово, що починається на склад». Якщо з одним словом вони справляються, то придумати 3-5 слів викликає труднощі.

Згідно Державних стандартів діти старшого дошкільного віку мають вміти міркувати вголос, коментувати, переказувати, складати власні казки, розповіді, описи  тощо. Граматичну будову мовлення дитина засвоює в процесі спілкування з дорослими та однолітками.   Однак шлях засвоєння граматичної сторони мовлення складний і довготривалий.

Для дітей з особливими освітніми потребами рекомендую проводити педагогам  мовленнєві ігри для розвитку монологічного та діалогічного мовлення:

Описові розповіді (монологічні):

♥«Художня галерея»/ екскурсовод, мистецтвознавець – опис картини /

♥«Музей народного побуту» / – екскурсовод- опис предметів/

♥«Крамниця іграшок, речей, квітів» /продавець-покупець/

♥«Телевізійна реклама» ( опис властивостей  товару тощо/

♥«Оголошення в супермаркеті»( загубився  хлопчик, дівчинка)

♥« Прогноз погоди на ТВ»

♥«Блогер: новини, кулінарія, поради…»

 Переказ казок:

♥«Казкова скринька»

♥«Казковий кошик бабусі Казкарки»

♥«Казкові гості»

♥«Бюро знахідок»

♥«ТВ-передача»

 Діалогічні розповіді:

♥«Викликаємо службу 101, 103..»

♥«Замовляємо послуги: піцу, таксі, товар…»

♥«Звертаємося до лікаря, продавця, поліцейського, водія в автобусі, касира вокзалу»

Підготувала Аліна Михайліченко, фахівець (консультант) КУ «Дергачівський ІРЦ»