Меню Закрити

Робота дефектолога з дітьми з РАС

Кожній дитині гарантоване право на розвиток, виховання і освіту з урахуванням її індивідуальних можливостей. Діти з розладами аутистичного спектру приходять до закладу освіти і навчаються разом з усіма дітьми в інклюзивних класах або групах, допомогти їм соціалізуватися задача багатьох фахівців, які працюють у команді супроводу і впроваджують інклюзивне навчання.

У дітей з аутистичним розладом і аутизмом, як правило, спостерігаються порушення мовної діяльності. Виправленням порушень мови і поведінки займаються різні фахівці, в тому числі і дефектолог.

Дефектолог встановлює контакт з дитиною, налагоджує з ним довірчі відносини; виконує з ним вправи, спрямовані на стимулювання дрібної моторики, формування правильного дихання, поліпшення артикуляції, поліпшення сприйняття мови, розширення активного словникового запасу і формування правильної побудови фраз. Одним з методів роботи з дитиною з РАС є поведінковий підхід.

На сьогодні поведінковий підхід набуває все більшої популярності і широко застосовується для корекції порушень поведінки при аутизмі в багатьох країнах світу, в тому числі й в нашій країні. Аналітичне лікування поведінки при аутизмі базується на навчанні малими циклами і систематично. Кожен навик, який дитина не проявляє – від відносно простих реакцій, як наприклад, дивитися на інших, до складних дій, як спонтанне спілкування і соціальну взаємодію – розбивається на малі кроки. Кожному кроку навчають шляхом спеціальної репліки або інструкції. Іноді додають підказку (у вигляді жесту, руху), щоб дитина розпочала. Попередження: підказки будь-якого виду треба використовувати нечасто і непомітно, щоб дитина не стала від них залежною. Діти з розладами аутистичного спектру часто потребують прямої інструкції, щоб зрозуміти, зосередитися і виконати завдання самостійно.

Завдання повинні бути представлені єдиною, організованою діяльністю з чітким початком і кінцем. Кожне завдання представлено візуально чітко і ясно.

Починаючи працювати з дитиною, необхідно використовувати прямі вказівки, щоб навчити дитину, як слідувати системі – де взяти завдання, як виконати і куди покласти використані матеріали, коли завдання завершено. При організації робочого місця дитини використовується розміщення матеріалів зліва направо.

При організації заняття, необхідно використовувати сильні сторони дитини. При навчанні виконання простих інструкцій необхідно чітко організувати навчальну ситуацію. Ситуація повинна бути максимально зрозумілою для дитини. Подібна організація вчить дитину, як і яка робота повинна бути виконана, і коли заняття завершено.

Працюючи системно, послідовно із розумінням кінцевої мети, фахівець обов’язково досягне результатів у роботі, а значить підвищить якість життя дитини з особливими освітніми потребами.

© Тамара Безрученко, вчитель-дефектолог