Гра з пірамідкою
Дана стаття буде дуже корисною для батьків, які мають дітей раннього та дошкільного віку, а також для тих хто працює з дітьми, які мають особливості в розвитку, такі як затримка психічного розвитку, синдром Дауна, РАС.
Велике значення гри в розвитку особистості дитини-дошкільника визначається не тим, що в ній вправляються окремі психічні процеси, а тим, що окремі психічні процеси вдосконалюються у грі, завдяки тому, що гра піднімає особистість дитини, її свідомість, на новий рівень розвитку. Дитина в грі усвідомлює своє “я”, вчиться діяти, підкоряючи свої дії залежно від мети. Гра є школою такої діяльності, в якій необхідність виступає не як зовнішня, нав’язана ззовні, а як бажана. Вона є прототипом серйозної майбутньої діяльності.
Гра з пірамідкою не тільки збагачує сенсорний досвід дитини, сприяє розвитку руки та зміцненню її м’язів, розвиває дрібну моторику пальців, а й розвиває інтелектуальну діяльність, увагу, пам’ять. В процесі таких практичних дій як нанизування та проштовхування предметів, розвиваються логічні подання та розумові операції: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. За допомогою гри з пірамідкою можна навчити дитину виділяти різні властивості предмету (колір, форму, величину).
Для чого потрібна пірамідка
- Допомагає дитині навчитися розуміти прохання дорослих. Починаючи грати з пірамідкою, можна просити малюка надіти або зняти кільця, поміняти їх місцями, взяти в руки, подати мамі чи татові.
- Є відмінним тренажером для вивчення кольорів. Діти до року краще сприймають яскраві, чисті кольори: червоний, жовтий, синій, зелений. А кільця на пірамідці, як правило, кольорів веселки. Граючи з цим виробом, малюк швидко запам’ятає всі кольори. Педагоги рекомендують батьків вимовляти такі фрази «зніми жовте кільце, надіти зелене, поміняй місцями червоне і сині». Так за допомогою батьків малюк швидко освоїть кольори
- Позитивно впливає на розвиток дрібної моторики: дитина повинна брати кільця різного розміру в руки, нанизувати їх на стрижень. Під час гри з пірамідкою також розвивається координація рухів, адже малюк повинен правильно зіставити отвір в кільці зі стрижнем іграшки.
- Тренує логічне мислення дитини. Він починає розуміти, щоб правильно зібрати пірамідку, спочатку потрібно поставити кільця більшого розміру, потім менше, а в кінці найменші.
- Допомагає вчитися рахувати. Така вправа підійде дітям старше двох років: мама може попросити малюка порахувати, скільки кілець на іграшці. В ігровій формі малюк швидко запам’ятає цифри.
- Знайомить дитину з різними формами. Якщо класична модель складається тільки з кілець, то сучасні іграшки можуть мати форму трикутника, ромба або квадрата. Всі ці фігури цікаво перемішуються між собою і шикуються в оригінальну пірамідку.
З якого ж віку можна вчити дитину складати пірамідку? Спеціалісти радять вчити маля збирати пірамідку з 6 місяців. Але треба враховувати такі вміння дитини: чи сидить дитина самостійно, чи може тримати щось у руці, чи взагалі їй цікава ця іграшка.
З чого починати? Спочатку дайте дитині час самостійно ознайомитися з новою іграшкою, малюки дуже люблять розбирати пірамідку. Після того, як дитина награється покажіть їй, як ця іграшка складається і дайте ще раз самостійно розібрати, а вже потім допоможіть дитині нанизати кільце на стрижень, при цьому бажано коментувати свої дії. Тоді наступне кільце дайте в руки дитині і попросіть нанизати його, якщо дитина не виконує вашого прохання, ви можете взяти її руки в свої руки та допомогти нанизати кільце, при цьому ви кажете дитині “нанизуй”. Коли дитина навчиться складати самостійно пірамідку, можна переходити до інших ігор з пірамідкою.
Декілька прикладів ігор з пірамідкою
Вежа.
Зібрати пірамідку віл більшого кільця до меншого. Зібрати пірамідку зворотному порядку від меншого до більшого. Зібрати на дотик з закритими очима. Або зібрати не надягаючи на стрижень.
Покоти і закрути
Катаємо кільця від піраміди по підлозі або один одному і закручуємо дзиґою.
Хто сховався?
Викладаємо всі кільця, запам’ятовуємо, одне непомітно ховаємо. Яке сховалося?
Використовуємо кільця як трафарети
Нехай дитина візьме олівець і обводить кільце або якусь іншу фігуру з пірамідки, якщо в неї не виходить, то допоможіть. Намальовані кружечки можна розфарбувати, домалювати промінчики або колючки (вийде сонечко або їжачок), вирізати, ліпити на них пластилін … Так ми розвиваємо не тільки дрібну моторику дитини, але також її фантазію і уяву.
Світлана Біленчук, фахівець (консультант) КУ «Дергачівський ІРЦ»